Wil jij gezonder eten? Eet dan dit ter vervanging van je ongezonde eten

Wil jij minder ongezonde snacks, zoals chips en chocola eten, maar juist meer gezonde dingen eten om beter voor je lichaam te zorgen? Dan is dit artikel goed om door te lezen. In dit artikel vertel ik je over verschillende soorten voeding die goed ter vervanging van bijvoorbeeld chips en chocola kunnen dienen. 

Groente en fruit

Dat groente en fruit in dit lijstje zit, is natuurlijk geen verrassing: het is hartstikke gezond en je mag eigenlijk zoveel groente eten als je wilt. Vervang in je maaltijd dus bijvoorbeeld een aantal aardappelen door meer groente erbij te doen. In groente zitten weinig calorieën, dus je kunt er veel van eten en in bladgroente, zoals sla en spinazie, zitten ook veel vezels die ervoor zorgen dat je een vol gevoel krijgt. Je hebt dus minder snel trek na het eten van deze groente. Daarnaast kun je de ongezonde snacks, zoals chocola en chips, vervangen door een appel. Vind je alleen een appel kaal, dan kun je het ook in een fruitschaaltje mengen met andere soorten fruit of door de magere kwark heen doen. 

Volkorenproducten

Wat veel wordt aangeraden door bijvoorbeeld het voedingscentrum, maar ook door andere gezondheidsexperts, is om veel volkorenproducten te eten. Denk bij volkoren producten aan volkorenbrood, volkoren pasta en havermout. Deze producten zijn rijk aan voedingsstoffen en geven je een vol gevoel, waardoor je minder snel trek hebt na het eten. 

Noten als goede vervanger

Noten zijn een goede vervanger voor je ongezonde tussendoortje. Echter moet je wel ongezouten noten of pinda’s eten, want deze zijn veel gezonder dan gezouten noten en pinda’s. Bij het eten van noten kun je denken aan raw noten, dit zijn ongebrande noten die dus niet in olie zijn gefrituurd of zijn geroosterd. Hierdoor bevatten ze alleen de eigen voedingsstoffen en gaan er geen vitamines en mineralen verloren tijdens het bewerken. Daarnaast kun je ook kiezen voor gebrande noten die in olie zijn gefrituurd. Ondanks dat deze worden gefrituurd, heeft het niet veel invloed op de voedingswaarde, want noten nemen niet veel olie meer op omdat ze zelf al veel onverzadigde vetzuren bevatten. Ook kun je nog kiezen voor geroosterde noten. Deze worden niet in olie gefrituurd, zoals gebrande noten, maar via de open lucht geroosterd, waardoor er geen extra onverzadigde vetzuren aan worden toegevoegd. Als laatste kun je de noten ook nog eten als spread, zoals bijvoorbeeld pindakaas. Je kunt dus bijvoorbeeld een broodje met vlees ook vervangen door een broodje pindakaas. 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.