Welke bijdrage kunnen supplementen leveren aan onze sportprestatie?

Een goed trainingsschema met een daarop aangepast voedings- en rustpatroon zijn essentieel voor sport progressie. Maar ook kunnen bepaalde supplementen het proces naar jouw doel ondersteunen en soms ook versnellen.

Extra kracht en uithoudingsvermogen
Hoewel voldoende rust en goede voeding je kunnen voorzien in je dagelijkse energiebehoefte, zijn we niet op elk tijdstip even energiek of gemotiveerd. Een goede pre-workout kan je hierbij helpen door je lichaam te voorzien van tijdsgebonden stoffen die je energie- en lichaamsprocessen een boost geven. Het voorziet het lichaam dan ook van de gewenste aminozuren, vitaminen, mineralen en focus. Iedere stof biedt zijn eigen ondersteuning tijdens de workout. Zo weet het aminozuur Beta Alanine de verzuring van spieren uit te stellen, en helpen de vitaminen B2, B3, B6 en C mee aan het tegengaan van vermoeidheid.

Ook kunnen we onze kracht output stimuleren door het gebruik van creatine. Het dagelijks gebruik van deze breed-onderzochte stof verhoogd onze creatinefosfaat-spiegel, die onder andere verantwoordelijk is voor onze explosieve kracht. Je lichaam heeft namelijk enkele seconden nodig om energie uit calorieën te halen, waardoor je lichaam genoodzaakt is deze periode te overbruggen met behulp van de fosfaatspiegel.

Spieren moeten herstellen
Wellicht al bekend voor je is dat tijdens krachttraining spierweefsel wordt beschadigd. Mits er voldoende eiwitten en aminozuren aanwezig zijn in het lichaam, zal het weefsel worden hersteld door middel van supercompensatie. Anderzijds kan het gebrek aan eiwitten het lichaam in een katabole staat brengen, waarbij spieren worden gebruikt om energie te verkrijgen. En hoewel een gevarieerd voedingspatroon zeker kan zorgen voor een stabiele voorraad, is het een stuk praktischer om direct na de training een wei-eiwit shake te nuttigen. Bijkomend voordeel is ook dat dit soort eiwit een stuk sneller wordt opgenomen en je daarmee optimaal profiteert van ‘the window of opportunity’ (eiwitconsumptie vlak na training).

Blijf fit met supplementen
Niet te vergeten zijn de algehele gezondheidsvoordelen die sportsupplementen kunnen brengen. Zelfs naast een gezond en gevarieerd eetpatroon kunnen supplementen extra voordeel bieden als het gaat om fanatieke krachtsporters. Zo wordt de ADH van vitamine C steeds vaker beschreven als de ‘achterhaalde dagelijkse hoeveelheid’, omdat sporters veel baat hebben bij een hogere inname. Ben je vegetariër of veganist? Dan kunnen bepaalde supplementen soms zelfs een ‘noodzaak’ zijn. Denk bijvoorbeeld aan de essentiële omega 3 vetzuren uit vette vis die je snel mist bij een dergelijke levensstijl. Ook hebben plantaardige eiwitten over het algemeen een lagere biologische waarde, waardoor het wei-eiwit (zeer hoog in biologische waarde) een goede oplossing is, voor vegetariërs althans.

Conclusie
Blijf in gedachten houden dat de combinatie van goede voeding en een goed slaappatroon de basis vormt voor jouw sportprestatie, herstel en gezondheid. Maar besef dat in veel (specifieke) gevallen bepaalde supplementen een betere uitkomst bieden. Natuurlijk zijn er talloze supplementen op de markt waardoor kiezen lastig kan zijn. De supplementen van Solid supplements zijn wetenschappelijk ondersteunt en gericht op zowel effectiviteit en verantwoord dagelijks gebruik. Ga hiervoor naar: Solid Supplements.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.