Wat zijn enkele voedingsmiddelen die van nature veel collageen bevatten?

Er zijn eigenlijk heel wat voedingsmiddelen die veel collageen bevatten die we aan ons dieet kunnen toevoegen. Deze voedingsmiddelen voorzien ons lichaam direct van collageen. Voedingsmiddelen op basis van dieren zijn vaak uitstekende bronnen van collageen. Enkele collageenrijke voedingsmiddelen zijn eiwitrijke opties zoals vis, mager vlees, bottenbouillon en eieren.

Vis

Vis wordt beschouwd als een van de hoogste niveaus van collageen en heeft een van de meest absorbeerbare bronnen van collageen.

Volgens een studie uit 2016 toonden collageenpeptiden uit vissenhuid anti-verouderingsbescherming. Dit kwam door een verbeterde collageendistributie, structuur en huidelasticiteit. Tip: zeecollageen

Het consumeren van het vlees van de vis levert een hoog genoeg collageengehalte. Maar wist je dat het consumeren van delen van de vis zoals de schubben of de huid bijzonder waardevol zijn? Dat komt omdat de schubben en de huid van vis extra hoog in collageen zijn!

Mager vlees

Eiwitrijke magere vleessoorten zoals kip en kalkoen zitten ook boordevol collageen. Dit komt omdat ze botten en bindweefsel bevatten! Verschillende studies hebben de voordelen van het consumeren van kipkraakbeen vastgesteld. Het verbetert het uiterlijk van de huid, en verbetert zelfs de symptomen van osteoartritis.

Bouillon

Bottenbouillon wordt betwist als een gerenommeerde bron van collageen. Toch is het het meest trendy en populaire collageen-rijke voedsel. Ondanks het tegenstrijdige bewijs rond bottenbouillon, bevatten dierlijke botten nog steeds een grote hoeveelheid gelatine. Deze gelatine zet zich om in collageen wanneer het door het lichaam wordt opgenomen.

Eieren

Eieren bevatten niet veel bindweefsel in vergelijking met andere dierlijke producten. Maar de binnenste en buitenste membranen tussen de eierschaal en het eiwit bevatten collageenachtige eiwitten. Dit bevat de twee van de drie belangrijkste aminozuren die in collageen voorkomen: proline en glycine!

Collageen uit eieren verbetert de mobiliteit bij mensen met bindweefselaandoeningen. Het beschermt de huid ook tegen schade door de zon en rimpelvorming.

Nog steeds essentieel: Collageenversterkende voedingsmiddelen

Naast collageenrijke voedingsmiddelen zijn er ook voedingsstoffen die de collageenproductie in het lichaam bevorderen. Deze voedingsstoffen dragen bij aan het proces van de opbouw van collageen in ons lichaam. Veel voorkomende collageenverhogende voedingsmiddelen bevatten voedingsstoffen als vitamine C, koper, silicium en ijzer.

Vitamine C

Vitamine C is een essentiële voedingsstof die een belangrijke rol speelt bij de collageensynthese. Het helpt de juiste aminozuren aan elkaar te koppelen om collageenpeptiden te bouwen. Het eten van voedsel met veel vitamine C verhoogt de collageenproductie aanzienlijk. Het kan zelfs de genezing van beschadigd bindweefsel versnellen.

Vitamine C is overvloedig aanwezig in fruit en groenten. Wist je dat één kopje aardbeien 100% van je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C kan leveren?

Koper

Koper is een essentieel mineraal dat deel uitmaakt van de collageenproductie in het lichaam. Het helpt andere spelers in het proces van collageenvorming te activeren. Deze hoofdrolspelers bouwen op hun beurt een netwerk van collageenvezels met andere ondersteunende materialen. Dit zorgt voor ondersteuning en structurele integriteit van weefsels.

Noten en zaden, oesters, bladgroenten en pure chocolade zijn allemaal geweldige bronnen van koper. Als je deze voedingsmiddelen in je dieet opneemt, krijg je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 900 microgram koper per dag binnen!

Leestip: collageen aanmaken

Silicium

Net als koper is ook silicium een essentieel mineraal dat een rol speelt bij de collageenproductie in het lichaam. Een adequate inname van silicium zorgt voor de structurele integriteit van botten. Het draagt ook bij aan de elasticiteit van verschillende weefsels.

Er werd een studie uitgevoerd bij premenopauzale vrouwen met osteoporose, een verlies van botmassa. Degenen die voldoende silicium consumeerden ontwikkelden een groter botvolume en een grotere dichtheid na interventie.

Te weinig silicium wordt in verband gebracht met een verminderde ontwikkeling van het bindweefsel en tekenen van vroegtijdige huidveroudering.

Probeer groene bonen, linzen, kersen of bananen te eten om aan de aanbevolen dagelijkse inname van 40 milligram silicium te voldoen.

De conclusie?

Elk van deze voedingsstoffen stimuleert de collageensynthese. Probeer voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze vitaminen en mineralen te combineren in voedzame maaltijden! Dit zal helpen om een gezonde collageenproductie verder te ondersteunen… 

 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.