Wat kan ik met het ontbijt doen?

Probeer niet te vaak brood te eten, als je dat doet probeer dan zoutarm brood te krijgen. Er zijn gelukkig steeds meer soorten brood te krijgen, ook afbakbroden die heel erg lekker zijn. Of je kan zelf heerlijke broodjes bakken. Wat dacht je van eens haver pap, ik maak van grove havervlokken of haverzemelen met havermelk of rijstemelk altijd een heerlijk warme pap. Haver mag eigenlijk niet ontbreken in je bloeddrukverlagende dieet want ze bevatten voedingsvezels die de eigenschap hebben vocht aan zich te binden. Je darminhoud krijgt hierdoor meer volume en wordt zachter gemaakt. Je stoelgang verbetert. Naast vezels bevat haver betaglucaan dat is een stof die naast vocht ook cholesterol aan zich bindt en afvoert. Zo verlaagt op natuurlijke wijze je cholesterolgehalte zich. De vezels helpen ook goed de bloeddruk te verlagen en verkleinen de kans op obesitas. Ze geven je een langer verzadigingsgevoel. En haver helpt ook nog mee de stress te verlagen omdat het je zenuwstelsel versterkt. Kortom havervlokken, haverzemelen mogen niet ontbreken in je voeding. De haver pap kun je afwisselen met dan eens puur en dan eens met wat gedroogde abrikozen te eten. Gedroogde abrikozen helpen ook goed mee je bloeddruk verlagen, zorg er wel voor de ongezwavelde te kopen. Wissel het eens af met verse vruchten erdoor, blauwe bessen of aardbeien bijvoorbeeld. Roggebrood kun je ook goed gebruiken en is ook supergezond, rogge geeft energie, reinigt en vernieuwt slagaders en is goed voor je lever en herstelt je spijsvertering. Wissel je eten zoveel mogelijk af.

Lunch en tussendoortjes

Het ligt natuurlijk aan je tijd, maar als je naar je werk toe gaat kun je altijd iets meenemen wat je van te voren hebt klaargemaakt. Een lekkere frisse salade bijvoorbeeld, volkoren crackers of rijst wafels, boekweitwafels met een komkommertje erop of suikervrije vruchtenspread. Ook heerlijk belegd met Tahin zonder zout. Dit is een pasta van sesam en sesam werkt versterkend op hart en bloedvaten en is een heerlijk alternatief voor pindakaas. Vers fruit kan natuurlijk of een haverpapje. Een maaltijdsoep die je van te voren gemaakt hebt dan kun je in plaats van zout kruiden gebruiken die je erdoor doet of je kunt in een reformwinkel natriumarme bouillonblokjes kopen. Peterselie is een hele goede om te gebruiken, reinigt je bloed en vermindert bloedstolling in je vaten. Oregano, rozemarijn zijn ook goed te gebruiken. Soepjes van linzen, bonen zijn heerlijk en geven je weer een boost. Wat restjes van je zilvervliesrijst waar je zelf wat dingetjes door doet zoals geraspte wortel, paprika, wat courgette, wat linzen, wat je ook maar voorradig hebt. Paprika is trouwens ook een hele goede voedselbron voor je want dat werkt bacteriedodend, verbetert de bloedsomloop en normaliseert je bloeddruk. Stukje grapefruit met wat bramen en appelstukjes is ook heerlijk als tussendoortje, net als stukjes gedroogde abrikozen of dadels als je zoet wil eten. Allemaal lekker als lunch of tussendoortje. Wat dacht je van wat noten, bijvoorbeeld walnoten? Eens door een salade of lekker zo.

Avondmaaltijden

Veel afwisseling en veel verse groenten. Je kunt ervoor kiezen om eens een maaltijd voor te zetten met alleen maar gecombineerde groenten en een frisse salade erbij. Sperzieboontjes met tomaatjes en tofu en bietensalade. Of een kort gewokte groenteschotel. Gebruik plantaardige olie zoals olijfolie, koolzaadolie of zonnebloemolie en verhit zo kort mogelijk. Gebruik regelmatig knoflook dat werkt desinfecterend, bacteriedodend en verlaagt cholesterol en reguleert bloeddruk. Gebruik eens wat gember in je wokgerecht. Er zijn heel veel bonensoorten en linzen, kikkererwten die je goed kunt gebruiken. Mung boontjes bijvoorbeeld reinigen hart en vaten en werken sterk ontgiftend. Mais bevat fytonutriënten die reguleren de bloeddruk ook dus zet eens een heerlijke maaltijd met mais en kidneybonen op tafel. Mexicaanse gerechten genoeg. Of mais polenta. Je kunt het beste veel afwisselen met een keer aardappels, een keer zilvervliesrijst, boekweit, haver, quinoa, gerst of gierst allemaal granen of heerlijke warme maaltijden van te maken. En werken allemaal mee tegen de verhoogde bloeddruk.  

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.