Wat is een gezond gewicht?

Ondergewicht en overgewicht zijn niet goed voor de gezondheid. Maar hoe weet je of je een gezond gewicht hebt? Lees het hier.

De BMI

In de medische wereld maken ze gebruik van een objectieve methode om te bepalen of iemand een gezond gewicht heeft. Dit wordt gedaan aan de hand van de BMI. BMI staat voor de Body Mass Index. Het is een index cijfer wat de verhouding tussen de lengte en het gewicht weerspiegelt. Je BMI kan je hier berekenen. Uit de BMI berekening komt een waarde die in de volgende categorieën te verdelen is:

  • Een BMI lager dan 18.5 betekent dat je ondergewicht hebt
  • Een BMI tussen de 18.5 en 24.0 betekent dat je een gezond gewicht hebt
  • Een BMI tussen de 25.0 en 29.9 betekent dat je overgewicht hebt
  • Een BMI tussen de 30.0 en 39.9 betekent dat je obesitas hebt
  • Een BMI hoger dan 40 betekent dat je morbide obesitas hebt

Bij het berekenen van de BMI wordt ook rekening gehouden met je geslacht en leeftijd.

Nadelen van de BMI methode

De BMI is een makkelijke manier om te bepalen of je een gezond gewicht hebt. Helaas heeft deze methode ook een aantal nadelen. Een belangrijk nadeel is dat er bij deze methode geen rekening wordt gehouden met de samenstelling van je lichaam. Bij het berekenen van de BMI wordt uitgegaan van gemiddelden en niet van uitzonderingen. Zo hebben de meeste bodybuilders volgens de BMI methode overgewicht, dit terwijl ze nauwelijks vet hebben en in goede gezondheid verkeren. Het ‘overgewicht’ wat zij hebben staat niet uit vetmassa maar uit spiermassa. Als we gaan bepalen of een persoon niet teveel weegt dan proberen we natuurlijk uit te zoeken of deze persoon niet te vet is. Het is het overtollige vet wat slecht is voor de gezondheid, met name het vet rondom de buikstreek is ongezond.

Zo is de BMI methode ook niet geschikt voor vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Ook is de BMI methode niet echt handig voor kinderen die in de groei zijn en voor mensen op leeftijd. Mensen op leeftijd kunnen krimpen waardoor er verkeerde waarden uit de BMI berekening komen.

De BMI methode gaat uit van gemiddelden en is voor de meeste mensen wel geschikt, maar ben je erg kort of juist heel lang dan is de BMI methode ook onnauwkeurig.

Een betere manier om te bepalen of je te licht of te zwaar bent is door middel van het opmeten van het vetpercentage. Dit kan gedaan worden door middel van een huidplooimeting. Dit is voor veel mensen minder praktisch omdat je hier een huidplooimeter voor moet hebben en deze methode meer tijd kost.

Wat als je te zwaar bent?

Ben je te zwaar dan is dit nadelig voor je gezondheid. Problemen die kunnen ontstaan door overgewicht zijn:

  • Diabetes type 2. Klachten hierbij zijn vermoeidheid, verhoogde kans op infecties, wazig zien, slechter gehoor, meer honger, slecht genezen van wonden en infecties. Complicaties die bij diabetes type 2 kunnen optreden zijn hart- en vaatziekten, zenuwschade, blindheid en doofheid.
  • Vervette lever. Hierdoor ontstaat er o.a. vermoeidheid en kunnen afstoffen niet meer goed worden afgevoerd.
  • Slechte cholesterolwaarden wat de kans op hart- en vaatziekten vergroot.
  • Galstenen
  • Hart- en vaatziekten
  • Meer risico op bepaalde vormen van kanker
  • Meer risico op psychische aandoeningen zoals depressie
  • Meer slijtage van de gewrichten
  • Slaapapneu, snurken en een slechtere longfunctie
  • Meer kans op beroerte
  • Onvruchtbaarheid

Wat als je te licht bent?

Ondergewicht krijgt minder aandacht dan overgewicht. Niet omdat dit minder erg is maar omdat er meer mensen overgewicht hebben dan ondergewicht. 50% van de Nederlanders heeft overgewicht terwijl het aandeel mensen met ondergewicht 2% is. Ondergewicht is het gevolg zijn van onvoldoende eten, omdat mensen dit niet kunnen of willen. Hierdoor ontstaan er tekorten aan voedingsstoffen. Om goed te functioneren heeft het lichaam vetzuren, aminozuren, vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen nodig. Bij tekorten aan één of meer voedingsstoffen kan het immuunsysteem al verzwakken. Het lichaam wordt dan vatbaarder voor infectie ziekten. Op termijn kunnen er gebrekziekten ontstaan die vrij ernstig van aard kunnen zijn. Bij ondervoeding gaat het lichaam niet alleen het lichaamsvet inzetten als brandstof maar ook de spieren, waardoor deze verzwakken. Hierdoor kunnen sneller botbreuken ontstaan en kan er schade aan de organen ontstaan. Zoek hulp als je niet kunt of wilt eten.

Wat te doen bij overgewicht?

Heb je overgewicht dan is het belangrijk om dit aan te pakken. Afvallen is een kwestie van een negatieve energiebalans; minder calorieën eten dan je lichaam verbrand. Maar in de praktijk is dit niet zo eenvouding. Eten we minder calorieën dan ons lichaam nodig heeft dan zal het hongerhormoon ons daar aan herinneren. Nu kunnen veel mensen wel een week of twee deze hongergevoelens op basis van wilskracht te baas maar daarna zullen veel mensen toch toegeven aan de hongergevoelens. Wat het lastig maakt om een gezond gewicht te bereiken. Het is daarom goed om een dieet of afslankmethode te volgen die is ingericht op het onderdrukken van hongergevoelens. Zo is zijn het koolhydraatarme dieet en het ketogeen dieet geschikt voor het onderdrukken van de honger.

Bij het koolhydraatarme dieet ga je minder koolhydraten eten. Hierdoor wordt je bloedsuikerspiegel stabieler wat hongergevoelens weg neemt. Het zijn immers de schommelingen in de bloedsuikerspiegel die honger veroorzaken.

Bij het ketogeen dieet ga je erg veel vet eten en maar weinig koolhydraten. De vetten zorgen voor een goed gevoel van verzadiging en onderdrukken de aanmaak van het hongerhormoon. Ook wordt de bloedsuikerspiegel stabiel.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.