sporten tegen rugpijn

Veel last van je rug? Deze 10 tips kunnen helpen

Rugpijn is tegenwoordig een veel voorkomend fenomeen. De wereld is gehaaster en stress neemt het vaak over. Door té veel stress kan je last krijgen in je rug. Maar er zijn ook nog andere factoren die rugpijn kunnen veroorzaken. Heb je vaak last van rugpijn dan moet je op zoek naar oplossingen. Wij helpen je alvast met onze 10 tips.

Zoek de oorzaak van je rugpijn

Als eerste is het belangrijk te weten waarom jij rugpijn hebt en waar die rugpijn vandaan komt. Dit kunnen door verschillende redenen aan de orde zijn. Door dit goed uit te zoeken, zal je makkelijker een goede oplossing kunnen kiezen. 

Voldoende nachtrust

Slaap voldoende. Dit is belangrijk om je lichaam te laten ontspannen. Kies in je bed een lichaamshouding die je rug ondersteunt tijdens het slapen. Steek een kussen tussen je benen als je een zijslaper bent, of leg het kussen onder de benen als je graag op je rug slaapt. 

Juiste lichaamshouding

Gebruik altijd een goede lichaamshouding. Als je loopt, zit, ligt of als je gedurende lange tijd moet staan. Een stabiele lichaamshouding diverse problemen.

Blijf bewegen

Bewegen is belangrijk, ook als je pijn hebt. Door te blijven bewegen neem je al snel een houding aan die minder pijnlijk is. Door rustige bewegen te maken, zorg je ervoor dat je rug niet verstijft en je spieren in beweging blijven.

Ga sporten: doe buik- en rug oefeningen

Ga je rug- en je buikspieren trainen. Door dit te doen zal je niet alleen een betere houding krijgen maar zal je er ook voor zorgen dat rugpijn geen kans meer krijgt. Wanneer de spieren in je rug en buik sterk zijn, zal je volledige lichaam sterker worden, een betere houding aannemen en zal je minder pijn ervaren.

Vermijd stress

Stress is spanning die zich vastzet in je lichaam, dit zorgt voor pijn. Die pijn zorgt dan vaak weer voor stress en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Zorg er dus voor dat tot ontspanning komt als je stress ervaart.

Blijf niet te lang stilzitten: verander van houding

Ga regelmatig even rechtstaan en bewegen. Een goede indicatie is om elke 20 à 30 minuten van houding te veranderen of even recht te staan.

Gebruik warmte

Warmte heeft een goed effect op onze spieren en kan je lichaam doen ontspannen en los laten komen. Denk hierbij maar aan sauna’s, jacuzzi of een stoombad maar ook een kersenpitkussentje kan wonderen doen.

Sta-Op-Stoel

Maak gebruik van een sta-op-stoel. Een sta-op-stoel is een elektrische verstelbare zetel die ervoor zorgt dat mensen met fysieke klachten -zoals rugpijn- makkelijker uit een stoel kunnen opstaan.  Deze elektrische sta-op-stoel wordt vaak gebruikt bij oudere mensen of mensen met fysieke beperkingen, maar ook voor mensen met rugpijn kan dit een geweldige oplossing zijn. 

Neem pijnstillers of spierverslappers

Werkt dit allemaal niet, dan kan je op doktersvoorschrift gaan werken met pijnstillers en spierverslappers. Deze zullen je spieren laten ontspannen waardoor je minder pijn ervaart. De pijn kan op die manier verminderen en wegtrekken. 

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.