Tips voor een gezonde huid

Wist je dat onze huid als een orgaan wordt beschouwd? Niet alleen dat, maar onze huid is het grootste orgaan in ons lichaam. Dit is logisch, omdat het een grote rol speelt bij het veilig en gezond houden van ons. Onze huid fungeert als een eerste verdedigingslaag tegen de buitenwereld, reguleert onze lichaamstemperatuur en houdt in wezen al onze binnenkant samen. Onze huid speelt niet alleen een belangrijke rol in onze gezondheid, maar ook in haar uiterlijk.

Velen van ons hebben advies gehoord om chocolade, zuivel, vette voedingsmiddelen of zelfs granen te vermijden om acne en andere huidaandoeningen te voorkomen. De overweldigende hoeveelheid informatie maakt het lastig om de eindeloze berichten over huidverzorging te doorzoeken, dus laten we een lijst bekijken met 5 belangrijke strategieën en inzichten voor een gezondere huid.

1. Hydrateren, hydrateren, hydrateren

Onze huid bestaat uit cellen die veel water nodig hebben om goed te functioneren. Het gebrek aan goede hydratatie van de huid kan leiden tot een droge, strakke en schilferige huid die minder veerkrachtig is en meer vatbaar is voor rimpels.
De beste manier om te zien of je gehydrateerd bent? Neem een ​​kijkje in je plas! Bleke urine is een teken van goede hydratatie, terwijl donkere amberkleurige, stinkende urine uitdroging aangeeft. Drink op, vrienden!
Hydratatietip: kies een waterfles met een rietje. Veel mensen merken dat het gebruik van een rietje het drinken van water aangenamer maakt en hen helpt meer te drinken.

2. Geniet van je fruit en groenten

Een dieet met veel fruit en groenten zal een overvloed aan vitamines, antioxidanten en andere plantaardige stoffen bevatten waarvan is aangetoond dat ze een gezonde huid bevorderen. Antioxidanten kunnen schade door vrije radicalen helpen voorkomen, dit zijn onstabiele deeltjes die uw weefsels kunnen beschadigen en het risico op kanker kunnen verhogen.  Dit kan vooral belangrijk zijn voor degenen onder ons die vaak in de zon staan ​​of worden blootgesteld aan UV-licht, wat (te veel) huidbeschadiging op lange termijn kan veroorzaken en onze kansen op het ontwikkelen van huidkanker kan vergroten.

3. Geniet met mate van toegevoegde suiker en verwerkte koolhydrate

Van diëten met veel toegevoegde suiker en verwerkte koolhydraten wordt aangenomen dat ze acne verergeren en bijdragen aan rimpels en verminderde huidelasticiteit. Zuivel en gluten zijn ook populair om de schuld te geven van een slechte huid, met anekdotische verslagen van personen die een verbeterde huid melden nadat ze deze items uit hun dieet hebben verwijderd. Hoewel beperkt onderzoek potentiële associaties heeft aangetoond tussen suiker, zuivel en gluten met acne en andere huidaandoeningen, zijn deze relaties niet definitief bewezen. Personen met een gediagnosticeerde allergie of intolerantie voor deze voedingsmiddelen kunnen verbetering zien met eliminatie, maar dit betekent niet dat iedereen dat zal doen.

4. Geniet van voedingsmiddelen die rijk zijn aan deze voedingsstoffen.

Overweeg om je lichaam aan te vullen met de volgende voedingsstoffen:
1. Vitamine C – Komt voor in de meeste groenten en fruit
2. Vitamine A / carotenoïden – Komt voor in wortels, zoete aardappelen, melk, eieren, vette vis, tomaten, mango’s en papaja
3. Zink – Komt voor in dierlijke producten, zeevruchten en sommige verrijkte granen
4. Selenium – Gevonden in paranoten, vis en ham
5. Omega-3-vetzuren – Te vinden in plantaardige oliën (soja / koolzaad), vis en zeevruchten en bepaalde noten en zaden (lijnzaad, chiazaad, walnoten)

5. Verminder uw blootstelling aan de zon

U weet wellicht dat vitamine D op natuurlijke wijze door de huid kan worden aangemaakt door blootstelling aan zonlicht. De American Academy of Dermatology (AAD) adviseert het publiek echter nog steeds om langdurige, onbeschermde blootstelling aan UV-licht door zonlicht en zonnebanken te vermijden. U kunt nog steeds ongeveer 10 tot 30 minuten veilig in de zon doorbrengen gedurende ongeveer 3 keer per week (afhankelijk van uw huidtype en waar u woont) om de natuurlijke vitamine D-effecten van zonlicht te bereiken. De AAD beveelt ook aan vitamine D te consumeren via voedingsvormen, zoals tonijn, zalm of verrijkte voedingsmiddelen. Deze 5 tips zullen niet alleen bijdragen aan een gezondere huid, maar ze zullen je waarschijnlijk ook helpen om je over het algemeen beter te voelen. Geniet van een uitgebalanceerd, gevarieerd dieet, laad die groenten en fruit op, drink je water en vergeet je zonnebrandcrème niet.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.