Gezonde voeding en supplementen voor sporters

Om als sporter je prestaties te verbeteren zijn de twee belangrijkste factoren voeding en training. Door goed te eten en een voedingsschema te volgen dat bij jouw doel past, en daarnaast regelmatig te trainen, ga je ongetwijfeld beter presteren. Onder voeding valt ook sportsupplementen. Lees in dit artikel meer over gezonde voeding, supplementen, en het belang van deze twee voor een sporter.

Sportvoeding en supplementen

Als sporter heb je allereerst gezonde sportvoeding nodig. Het is mogelijk om sportvoeding en supplementen als één te zien, aangezien een sportsupplement als het ware voeding voor een sporter is. 

Sportvoeding en sportsupplementen hebben het volgende doel:

  • Je meer energie geven tijdens het sporten
  • Je meer kracht geven tijdens je training
  • Ervoor zorgen dat je beter en sneller herstelt
  • Het aanvullen van voedingstekorten
  • Blessures preventief voorkomen
  • Het verbeteren van je algemene gezondheid

 

Al met al hebben sportsupplementen dus belangrijke voordelen. Dat betekent natuurlijk niet dat ieder supplement geschikt voor jou is. Het hangt er namelijk net vanaf wat je wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld een eiwittekort aanvullen, dan zijn eiwitshakes geschikt. Wil je in het algemeen gezonder worden, dan zijn vitamine- en mineralensupplementen geschikt. Houd hier dus rekening mee, aangezien het belangrijk is dat je goed weet welke sportvoeding en supplementen je consumeert & waarom je dat doet.

Natuurlijk is gezondheid hier het belangrijkst. Kies voor voeding en supplementen waarvan je weet dat ze gezond zijn, en bekijk altijd de ingrediënten. Zo weet je dat wat je in je lichaam binnenkrijgt schoon is.

Algemene voeding voor sporters

Naast sportvoeding en supplementen is je algemene voeding uiteraard ook van belang. Zorg er vooral voor dat je:

  • Dagelijks aan je hoeveelheid calorieën komt
  • Je macronutriënten eiwitten, koolhydraten en vetten goed verdeeld
  • Voor je training voldoende koolhydraten eet, zodat je voldoende energie hebt tijdens het sporten
  • Na je training voldoende eiwitten eet, zodat je spieren goed herstellen
  • Tijdens je training eventueel ook een snelle hap met veel koolhydraten (zoals een banaan) eet voor energie (vooral als duursporter)
  • Eventuele tekorten aanvult met supplementen

 

Weet je niet zeker hoe je het bovenstaande kunt realiseren? Dan is het een goed idee om een voedingsschema te laten samenstellen. Hierbij krijg je een voedingsschema dat geschikt is voor jouw persoonlijke situatie, waardoor je meer uit jezelf en je sport haalt. Je kunt hierbij ook aangeven dat je graag sportsupplementen in je schema verwerkt wilt hebben, aangezien deze een bijdrage leveren aan je prestaties, algemene gezondheid en herstel.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.